Inloggen

Dr. R. Burggraaf: uitkomsten van zijn promotieonderzoek

Waarde alumni van het GGH. In de afgelopen acht jaar hebben velen van jullie deelgenomen aan de experimenten die behoorden bij mijn promotie onderzoek. Sommigen door het invullen van twee blaadjes met hokjes en nummertjes maar velen ook door jaren achter elkaar urenlang naar een scherm te staren met rondjes met lijntjes erop. Eindelijk is het onderzoek af en ben ik sinds afgelopen 16 oktober dr. Rudolf! Ik wil jullie hierbij allemaal van harte bedanken voor jullie inzet en doorzettingsvermogen. Het hele onderzoek draaide om jullie bereidheid om deel te nemen.
Ik vind het extra fijn jullie op deze manier te schrijven omdat er ook heel concreet een aantal dingen uit zijn gekomen die de adolescenten na jullie kunnen gaan helpen in hun ontwikkeling. Hieronder vindt je de samenvatting van het onderzoek en de conclusies.
 
Met meest hartelijke groet,
Dr. Rudolf Burggraaf Wingens (docent natuurkunde GGH)
 

Docent Burggraaf gepromoveerd aan Erasmus Universiteit op nieuw inzicht in zoekgedrag van tieners
‘Tieners kunnen beter worden in al hun dagelijkse activiteiten, en zo help je hen daarbij.’
 
Wie kent het niet; je wilt een Ikea-kastje in elkaar zetten. Je houdt de gebruiksaanwijzing bij de hand, staart naar alle schroefjes, buttons en gaten in de kastjes. Je begint met de instructies. Na tien minuten ben je bijna wanhopig: “Dit lukt nooit!“ Volgens promovendus Rudolf Burggraaf van de Erasmus Universiteit in Rotterdam, kan deze wanhoop - die we ook in andere situaties kennen - binnenkort tot het verleden behoren. Burggraaf: “Als we tieners vroegtijdig stimuleren met activiteiten waarbij je gelijktijdig overzicht moet houden en oog moet hebben voor details, worden ze beter in zoeken en daarmee beter in vrijwel al hun dagelijkse bezigheden!”
 
Beter zoeken met je ogen
Zoeken met je ogen doet iedereen vrijwel de hele dag. In het IKEA-voorbeeld: je zoekt eerst met je ogen naar het benodigde schroefje, en dan beweeg je je hand er naar toe. Vervolgens zoek je naar de plek waar het schroefje in moet vóórdat je je hand met schroefje er naartoe beweegt. Dat jongeren sneller worden in zoeken werd vroeger in verband gebracht met ouder worden. In zijn onderzoek laat Burggraaf echter zien dat jongeren beter zoeken door het ontwikkelen van de vaardigheid waarbij je gelijktijdig a) overzicht houdt en b) let op details, de zogenaamde visuospatiele vaardigheid.
 
Dit moet je trainen om beter te worden in alles!
Wanneer jongeren trainen in tegelijkertijd informatie verwerken uit details en uit overzicht,  worden zij sneller in zoeken en daarmee beter in vrijwel alles wat ze dagelijks doen. Dit doe je bijvoorbeeld als je met een team volleybal of een andere balsport speelt, een ingewikkeld legobouwwerk maakt, van bladmuziek leert spelen, schildert et cetera. Zo zou een gymdocent of voetbaltrainer met de jongeren een oefening kunnen doen waarbij zij een bal langs een parcours met paaltjes moeten krijgen (detail) maar tegelijk het aantal teamgenoten die eromheen staan moeten tellen (overzicht).”
 
Sturen op snellere ontwikkeling door opvoeders en begeleiders mogelijk
Wat zijn de voordelen van dit nieuwe inzicht? Promovendus Burggraaf: “Voor opvoeders, trainers en beleidsmakers is de uitkomst van mijn onderzoek een belangrijk inzicht. Je kunt op basis van deze uitkomst gaan sturen op de ontwikkeling van jongeren door ze te stimuleren bezig te zijn met visuospatiele activiteiten. Bij veel jongeren gebeurt dat vanzelf wel doordat ze van huis uit de mogelijkheid krijgen om muziek te gaan spelen of te gaan sporten. Maar voor heel veel meer jongeren is dat helemaal geen vanzelfsprekendheid. De hersens van deze jongeren zijn niet anders, maar wel de mate waarin ze gestimuleerd worden dingen wel of niet te doen. Daar kun je als opvoeders, onderwijsinstellingen en beleidsmakers wel degelijk het verschil maken.
 
500 jongeren onderzocht in 7 jaar
Burggraaf onderzocht gedurende 7 jaar maar liefst 500 jongeren op hun visuele vaardigheden en zoekgedrag. Het onderzoek deed hij onder 500 leerlingen van het Gemeentelijk Gymnasium in Hilversum waar Burggraaf inmiddels al tien jaar lesgeeft in natuurkunde. Burggraaf maakt met zijn onderzoek een combinatie van twee grote fascinaties in zijn leven. “Ik werk al mijn hele leven met jongeren en heb een heel positief beeld van hen. Daarnaast ben ik al lang natuurkundige en houd ik van cijfers en tabellen en grafieken. Ik vond het een uitdaging om die twee te combineren om een objectief beeld te kunnen schetsen van de ontwikkeling van jongeren. De samenleving verwacht veel van jongeren als ze ouder worden. We geven ze steeds meer taken om uit te voeren. En meer verantwoordelijkheden en we verwachten dat ze beter worden. Met mijn onderzoek heb ik nu aangetoond dat je de ontwikkeling van jongeren kunt stimuleren met gerichte sport- en spelactiviteiten.
 
Promotie
Rudolf Burggraaf-Wingens is op 16 oktober jongstleden gepromoveerd aan de Erasmus Universiteit op zijn proefschrift: Development of Visual Search Behavior in Adolescents. Tijdens zijn promotie werd hij begeleid door: Promotor Maarten A. Frens en co-promotoren Jos N. van der Geest en Ignace T.C. Hooge.
 
Vragen: Heeft u (pers)vragen of wilt u een interview met dhr. Rudolf Burggraaf-Wingens , neem dan contact op met: Rudolf Burggraaf-Wingens; e-mail: burggraaf@ggh.nu; tel: 035-6241181 (school)